Visit the political website Lode Vereeck Prof.dr. Lode Vereeck

Economie-onderwijs in crisis

Wednesday 28 May 2014  Dominique Soenens

Studenten uit de hele wereld verenigen zich voor aanklacht in open brief. Economen sluiten zich op in rekenkundige modellen, terwijl de psychologie van bankiers misschien veel belangrijker is', zegt Lode Vereeck, hoogleraar economie.

Een master in economie studeren aan Cambridge en na een jaar nog nooit het woord bank horen? In een open brief klagen economiestudenten uit de hele wereld het onderwijs aan. 'Wat er in de wereld gebeurt, kunnen professoren niet verklaren want in theorie bestaan zulke situaties niet.'

"Het is niet alleen de economie die in crisis is, maar ook het economie-onderwijs. En deze crisis heeft gevolgen die veel verder gaan dan de universiteiten. Wat wordt onderwezen vormt de geest van de volgende generatie beleidsmakers, en daarmee onze samenleving. We vinden dat het tijd is om de manier waarop economie onderwezen wordt, te herbekijken." Zo klinkt, vrij vertaald, de aanhef van de open brief van een economiestudenten uit dertig landen. De brief verscheen onder meer in The New Yorker, The Guardian, The Observer en Frankfurter Algemeine Zeitung. De economen in spe, die 65 studentenverenigingen wereldwijd vertegenwoordigen, zijn het vooral beu dat economie verengd wordt tot cijfers en wiskundige modellen, die weinig of geen uitstaans hebben met de realiteit.

Eenzijdigheid

"De echte wereld moet terug in de klas, maar ook discussie en een grotere verscheidenheid aan theorieën en methoden", schrijven de opstellers van het manifest. "Net dat gebrek aan verscheidenheid beperkt ons in het begrijpen van de uitdagingen van de 21ste eeuw, van financiële stabiliteit over voedselveiligheid tot klimaatverandering. Over de grenzen heen roepen we daarom op voor verandering."

De 23-jarige Marco Schneebalg, Belgisch economiestudent in Cambridge: "Ik ben economie gaan studeren als reactie op de financiële crisis. Ik wilde weten wat er gebeurd was. Maar tot mijn grote frustratie en ontgoocheling ben ik niets wijzer geworden. Helemaal niets. Ik doe een master in economie in Cambridge en het voorbije jaar ben ik niet één keer het woord bank of financiële instelling tegengekomen. De realiteit heeft geen enkele relevantie in onze studies. Het draait allemaal om cijfers en wiskundige modellen."

Opvallend is dat de frustratie wereldwijd weerklinkt: studenten uit de VS, Canada, Australië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Brazilië en meer dan twintig andere landen ondertekenden de open brief. Geen verrassing, vindt Schneebalg. "Het Angelsaksische onderwijsmodel, dat heel zwaar de nadruk legt op cijfers en wiskunde, geldt wereldwijd steeds meer als voorbeeld."

Het probleem is ook in België groot, zegt Olivier Malay (23), student economie aan de Université Catholique de Louvain, waar twee studentenverenigingen zich achter het internationale initiatief scharen. Ook aan de ULB krijgt de open brief steun. "We krijgen maar één theorie aangeleerd: de neoklassieke, met een snuifje Keynes erbij. Het is ideologisch héél eenzijdig en bovendien helpt onze opleiding ons niet om heel veel maatschappelijke problemen te duiden, zoals macht, welzijn op het werk, ecologie enzovoort. Ik ken meerder economiestudenten in Namen, Luik en Gent die gefrustreerd zijn over hun opleiding."

Multidisciplinair

Lode Vereeck, hoogleraar economie aan de UHasselt, heeft alle begrip voor de oproep van de studenten. "Economen hebben het instrumentarium niet om heel wat evoluties te verklaren. In de jaren zeventig hadden we inflatie en hoge werkloosheid, een situatie die zich in theorie niet kon voordoen. Pas achteraf kwam de verklaring waarom het wél kon. Nu zie je een beetje hetzelfde met de crisis. Economen sluiten zich op in mathematische modellen, terwijl de psychologie van bankiers misschien wel veel belangrijker is. Je moet sowieso multidisciplinair werken. Ook kennis van ICT is belangrijk." Paul De Grauwe, professor aan de London School of Economics, stemt in: "Ik heb gezien hoe geschiedenis steeds meer verdween uit de opleidingen economie. Of ik een oproep om de opleiding economie te hervormen zou steunen? Ja, zeker." 

De Morgen, pag. 9.

← Back to overview